نقش زن در خانوده
شنبه, ۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸ ق.ظ
زن در بُعد خانوادگی، دارای نقشها و کارکردهای گوناگونی است. یک خانوادهی کامل از سه رکن پدر، مادر و فرزند تشکیل یافته است. بنابراین زن در خانواده میتواند دارای این چهار نقش باشد: نقش دختری، نقش خواهری، نقش همسری و نقش مادری.
زن در نقش دختری
بررسی متون روایی نیز بیانگر ارزشمندی دختران از دیدگاه اسلام است. همچنانکه در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «از میمنت و خوشقدمی یک زن این است که اولین فرزندش دختر باشد» و نیز آمده است: «دختران، بهترین فرزندان شما هستند.»
در ساختار تربیتی اسلام، هویتبخشی به شخصیت دختر متفاوت با پسر است. در زمینهی علاقه به مذهب، اخلاق و رعایت دستورات الهی، دختران موفقترند.
در واقع، تربیت مذهبی در دختران نافذتر است. بنابراین دختران از نظر
امور عاطفی و تربیتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند؛ چرا که عامل انتقال
معنویات، خلقیات و روحیات به سبب آنهاست. بر همین اساس، پیامبر اکرم (ص)
میفرماید: «پدر و مادری که دختری داشته باشند، پس
به او آداب بیاموزند و تربیت و ادب او را نیکو گردانند و نیز به او دانش
بیاموزند و علم و دانش او را نیکو سازند و از نعمتهایی که خدا بر آنان فرو باریده بهوفور در اختیار او قرار دهند، آن دختر مانع از آتش و عذاب الهی برای آنان خواهد شد.»
در کنار همهی ویژگیهای
یک زن در جایگاه «دختری»، باید وظایفی که هر فردی، اعم از زن و مرد، نسبت
به پدر و مادر خود دارد، نیز مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که این امر، در
اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته و رعایت شأن و منزلت و حقوق والدین و
ادای حق آنها به انسانها بسیار سفارش شده است .
زن در نقش خواهری
نقش خواهری دومین نقشی است که یک زن میتواند در چارچوب خانواده ایفا نماید. «خواهری»، همانند سایر نقشهای خلقتی زن، جایگاه مشخص و تعریفشدهای دارد و به هیچوجه قابل جایگزینی نیست. «خواهر بودن» نقش تعادلبخش، سرشار از معرفت، بخشش، رحمت، سربلندی و شایستگی است. نقشی روحبخش و لطیف با ظرافتها و لطافتهای خاص خود، که چون از جنس گرایشهای سیرتی و معنوی است و از فطرت پاک انسانی سرچشمه میگیرد، زیباشناسانه و زیباپسندانه است. در تاریخ اسلام، نمونههای والا و ارزشمندی از نقش خواهری قابل توجه و بررسی است که در اینجا به ذکر چند مورد اکتفا میگردد.
یکی
از بانوان نمونهی قرآنی که در نقش خواهری بسیار تأثیرگذار بود، خواهر
حضرت موسی (ع) است. وی یکی از افراد تأثیرگذار در زندگی این پیامبر بزرگوار
بود و با درایت و زیرکی توانست نقشی سازنده در هدایت زندگی حضرت موسی (ع)
به سمتی که خواست خداوند بود، ایفا کرد.(20)
نمونه
والای دیگری از «خواهری کردن»، در زندگی و شخصیت حضرت زینب (س) تجلی یافت.
زینب (س) از ارکان مهم کاروان امام حسین (ع) در کربلا بود و در سرپرستی و
ادارهی کاروانیان سهمی مهم بهعهده داشت. او در تمام حرکتها و صحنههای غمانگیز و با شکوهی که در این مسیر بروز کرد، حضور داشت و در تمام سختیها، رنجها و مصیبتها خود را با برادرش حسین (ع) سهیم و شریک میدانست و برای او یاوری همراه، همدل و غمخوار بود.
زینب کبری (س) هم مانند مادرش فاطمهی زهرا (س) وقتی احساس کرد مسئولیت بزرگ جهاد در راه دین و مبارزه با بیدینان
به دوشش آمده است و در این راه باید از مال و شوهر و فرزند بگذرد؛ حتی اگر
لازم شود از دادن جان نیز دریغ نکند، با کمال شهامت و فداکاری از خانه و
شوهر و زندگی دست کشید و فرزندان خود را نیز برای مقابله با دشمنان اسلام
به همراه برد و در همهجا، یاری مهربان و دلسوز برای برادرش (ولی زمانش)
بود.
الگوی دیگری از «خواهری» را میتوان
در شخصیت حضرت معصومه (س) یافت. امام رضا (ع) خواهران زیادی داشت، ولی در
میان همهی آنها، حضرت معصومه (س) با ابعادی متفاوت، سفری را در پیش گرفت
که همان ویژگی سفر حضرت زینب (س) را دربرداشت. در آن روزگار، که ظلم و
خفقان دستگاه بنیعباس در همهجا سایه افکنده بود،
حضرت فاطمه معصومه (س) با تأسی به عمهی بزرگوارش حضرت زینب (س) در مقابل
تهدید و فشارهای حکومت علیه خاندان عصمت (ع)، علاوه بر فعالیتهای
علمی و روایی و بیان احادیث دربارهی غدیرخم، ولایت و امامت، در حرکتی
سیاسیاجتماعی همراه برادران خویش به عرصهی مبارزه وارد شد و «هجرت» را
بهعنوان عامل اعتراض به وضعیت موجود برگزید.»
نمونهی برجستهی دیگری از نقش خواهری، که در تاریخ اسلام میدرخشد،
خواهر امام هادی (ع) است. «حکیمه خاتون» از جانب برادرشان مأموریت
راهنمایی و تربیت «نرجس خاتون» مادر امام زمان (عج) را به عهده داشتند. وی
تنها فردی از خاندان امام هادی (ع) بود که توفیق و شایستگی تعلیم دادن نرجس
خاتون را داشت. شخصیتی که بتواند همسر امام و مادر عصارهی خلقت شود و این
نشانگر تبحر و توانایی این بانوی فرزانه در شناخت دین است. همچنین ایشان
تنها زنی بود که در شب نیمهی شعبان در کنار بستر حضرت نرگس حضور داشت و
توفیق قابلگی امام زمان را داشت.
قدردانی، محبت و تمکین، سه اصل اخلاقیعلمی مهماند که در الگوی همسری، بهویژه از سوی زنان، در تحکیم رابطهی زوجیت مؤثرند. این سه اصل هم در سطح گفتار و هم در سطح کردار باید دیده شود تا تأثیری دوچندان داشته باشد. در کنار آگاهی از وظایف حقوقی، عملکرد نیکوی اخلاقی بهترین نوع رفتار همسری است. این مسئله موجب میشود که امور خانواده و زوجیت بیشتر بر مبنای توافق و رضایت دو طرف پیش رود تا مرزبندیهای حقوقی. اصل حسن معاشرت و معاضدت، اصل عامی است که به حکم قرآن همهی این رفتار را پوشش میدهد.
یکی از مهمترین، سازندهترین و ارزشمندترین نقشهایی که زن میتواند ایفا کند، نقش مادری است. در آموزههای دینی، مادری یک ارزش بهشمار میآید که به دلیل ویژگیهای زیستی و روانی، بر عهدهی زنان نهاده شده است. نقش مادری تنها در وضع حمل و شیر دادن خلاصه نمیشود، بلکه یک سلسله مسئولیت-های پرورشی و تربیتی بر عهدهی مادر گذاشته شده است که ثمرهی آن در هدایت کل جامعهی بشری خود را نمایان میکند.
یکی از مهمترین وظایفی که در داخل خانه و خانواده به عهدهی زنان است، مسئلهی تربیت فرزند است. زنانی که به خاطر فعالیتهای خارج از خانواده، از آوردن فرزند خودداری میکنند، برخلاف طبیعت بشری و زنانهی خود اقدام میکنند؛
خداوند به این راضی نیست. کسانی که فرزند و تربیت فرزند و شیر دادن به بچه
و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ کردن فرزند را برای کارهایی که خیلی هم متوقف
به وجود آنها نیست، رها می-کنند؛ دچار اشتباه شدهاند.
بهترین روش تربیت فرزند انسان، این است که در آغوش مادر و با استفاده از
مهر و محبت او پرورش پیدا کند. زنانی که فرزند خود را از چنین موهبت الهی
محروم میکنند، اشتباه میکنند. هم به ضرر فرزندشان و هم به ضرر خودشان و هم به ضرر جامعه اقدام کردهاند؛ اسلام این را اجازه نمی-دهد.
زن در نقش همسری
سومین نقشی که زن میتواند ایفا کند، نقش همسری است که در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژهای دارد. در روایتهای
اسلامی «حسن تبعّل» (خوب شوهرداری کردن) در حد جهاد در راه خدا ارزشمند
است. از سوی دیگر، به مردان دربارهی همسرداری بسیار سفارش شده است؛ از
جمله آنکه: «هر کس دوست دارد خداوند را پاک دیدار کند، باید همسردار
باشد.» در اینجا به برخی از مهمترین شاخصهای مثبت همسری در متون دینی اشاره خواهد شد:
الگوی دینی همسری آن است که همهی کارکردهای مورد انتظار از زوجیت در آن دیده شود. در این الگو مهارتهای
ارتباطی اهمیت دارند. اساس ماهیت زوجیت، پیوند و ارتباط است. بنابراین هر
آنچه ارتباط زن و شوهر را تعمیق کند در این الگو وجود دارد و هر آنچه به
این ارتباط آسیب میرساند در آن دیده نمیشود. مهارت کلامی در این زمینه نقش مهمی دارد و گفتوگوهای زن و شوهر باید به غنیسازی فضای انس و الفت کمک کند. در این الگو، زن و شوهر لباس یکدیگرند. این استعار به عیبپوشی و کمک به یکدیگر در رفع نیازهای غریزی و جنسی بازمیگردد.
قدردانی، محبت و تمکین، سه اصل اخلاقیعلمی مهماند که در الگوی همسری، بهویژه از سوی زنان، در تحکیم رابطهی زوجیت مؤثرند. این سه اصل هم در سطح گفتار و هم در سطح کردار باید دیده شود تا تأثیری دوچندان داشته باشد. در کنار آگاهی از وظایف حقوقی، عملکرد نیکوی اخلاقی بهترین نوع رفتار همسری است. این مسئله موجب میشود که امور خانواده و زوجیت بیشتر بر مبنای توافق و رضایت دو طرف پیش رود تا مرزبندیهای حقوقی. اصل حسن معاشرت و معاضدت، اصل عامی است که به حکم قرآن همهی این رفتار را پوشش میدهد.
زن در نقش مادری
یکی از مهمترین، سازندهترین و ارزشمندترین نقشهایی که زن میتواند ایفا کند، نقش مادری است. در آموزههای دینی، مادری یک ارزش بهشمار میآید که به دلیل ویژگیهای زیستی و روانی، بر عهدهی زنان نهاده شده است. نقش مادری تنها در وضع حمل و شیر دادن خلاصه نمیشود، بلکه یک سلسله مسئولیت-های پرورشی و تربیتی بر عهدهی مادر گذاشته شده است که ثمرهی آن در هدایت کل جامعهی بشری خود را نمایان میکند.
همانگونه
که لقمه و غذا و شیر مادر در تربیت فرزند تأثیر مستقیم دارد، اندیشه و
تربیت و رفتار مادر نیز در روح فرزند تأثیرات غیرقابل انکاری دارد که
مسئولیت زنان را در این بُعد بسیار والا و بزرگ مینماید. به این سبب، برای زحمات مادر، پاداشهای عظیمی همانند ثواب جهاد و شهادت قرار داده شده است.(27) در حقیقت، مادر است که فرهنگ، معرفت، تمدن و ویژگیهای اخلاقی یک قوم و جامعه را با جسم، روح و اخلاق و رفتار خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل میکند.
۹۳/۰۹/۰۸