میز بانوان بخش مهربان (مهربان بانو)

       به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ شهیندخت مولاوردی روز چهارشنبه در این همایش گفت: کارآفرینی و اشتغال زایی زنان می تواند در کنار دولت و بخش خصوصی بویژه در دوران پساتحریم و همچنین در تحقق سیاست ها و برنامه ها به سمت رونق تولید و توسعه صادرات غیر نفتی در جامعه نقش آفرینی کند و نادیده گرفتن این مهم، جامعه را از بخش بزرگی از ظرفیت خلاقانه و کارآفرینانه خود محروم می سازد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به سند چشم اندار 20 ساله کشور در افق 1404 مبنی بر اینکه جامعه ایران برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی خواهد بود، اظهار داشت: نیل به این اهداف مستلزم تغییر رویکرد از اقتصاد مبتنی بر منابع اعم از طبیعی و انسانی به اقتصاد مبتنی بر دانش و اهمیت یافتن موضوع دستیابی به توسعه پایدار برپایه سه محور نوآوری و کارآفرینی، فناوری و شایستگی و به عبارتی دیگر اقتصاد خلاق، دانش بنیان و متکی بر ثروت های فناناپذیر است.

مولاوردی ادامه داد: کارآفرینان در این اقتصاد که نوآوری و خلاقیت حرف اول را می زند و نیازی به زور بازو ندارد، نقش بی بدیلی دارند. بدین ترتیب، تعیین نقش ، سهم و جایگاه دقیق زنان در تمام بندهای سند چشم انداز در 10 سال باقیمانده از مدت اجرای آن، می تواند تحقق اهداف و آرمان های مندرج در آن را سرعت بخشیده و توسعه ای متوازن به معنای واقعی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود، کارآفرینی و اشتغال زایی را از مهم ترین عرصه هایی دانست که کسب درآمد بر اساس فعالیت اقتصادی را برای زنان ممکن می سازد و نرخ مشارکت اقتصادی آنان را در روند توسعه پایدار ، ارتقاء می بخشد.

وی افزود: کارآفرینان به عنوان عاملان تغییر و به دلیل برخورداری از قابلیت ها، توانمندیها و ویژگی های شخصیتی و همچنین بهره مندی از دو نیروی بالقوه خلاقیت و نوآوری، موتور محرکه اقتصاد محسوب شده و تاثیر مهمی در رشد اقتصادی کشور دارند.

مولاوردی تاکید کرد: مشارکت اقتصادی زنان هنگامی امکان پذیر می شود که اشتغال پایدار زنان محقق گردد و بی‌تردید دست یافتن به چنین موقعیتی در گرو کارآفرینی گسترده برای زنان است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با طرح این سوال که آیا به راحتی می‌توان کارآفرینی را به اشتغال پایدار سوق داد، اظهار داشت: طبق بررسی ‌ها در میان اکثر کشورهای اسلامی زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از آمادگی و تمهیدات لازم برخوردار نیستند و شاخص‌های جنسیتی از جمله میزان تسلط بر منابع مالی با کشورهای توسعه یافته تفاوت فاحشی داشته و در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار دارد و به این مجموعه باید ویژگی‌های فرهنگی و قانونی بازدارنده جهت کارآفرینی برای زنان را نیز افزود.

مولاوردی با بیان اینکه نرخ پایین با سوادی و تحصیلات عالیه در اکثر کشورهای اسلامی نشانگر این است که هنوز زنان مسلمان برای تصدی مسایل تکنیکی‌تر و مدیریتی به اندازه مطلوب آماده نیستند، اظهار داشت: می‌توان گفت حوزه عمومی در این کشورها از آمادگی لازم برای به عهده گرفتن بخشی از سه وظیفه اصلی خانه‌داری زنان یعنی نگهداری از اعضای خانواده، ‌نظافت و آشپزی و آزاد کردن بخشی از انرژی آنان جهت فعالیت اقتصادی برخوردار نیست.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه علاوه بر زیرساخت‌های اجتماعی باید به توانمندی شخصیتی زنان در دست زدن به ریسک‌های اقتصادی و گسترش دامنه‌های فعالیت حرفه‌ای نیز توجه کرد، اظهار داشت: عدم دسترسی زنان به منابع مالی در این کشورها معرف این نکته نیز می‌باشد که در میان زنان نوعی هراس از ریسک‌های اقتصادی پهن دامنه وجود دارد چنانکه ترجیح می‌دهند یا به استخدام سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی درآیند و یا خود را محدود به یک فعالیت اقتصادی کوچک خانگی و یا محلی کنند.

مولاوردی تصریح کرد: این موانع منجر به عدم تبدیل قابلیت‌های زنان به کارکرد، عدم تعادل بین قابلیت‌ها و فرصت‌ها به عنوان دو مولفه اساسی توسعه انسانی شده است که پیامده آن برای زنان سرخوردگی، برای جامعه عدم بازگشت سرمایه‌گذاری آموزشی زنان و برای توسعه، تخریب آن در بلند مدت است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با طرح این پرسش که چگونه می‌توان کارآفرینی زنان در این کشور را طوری هدایت کرد که نه تنها با فراهم شدن اشتغال پایدار، زنان نیز در فرآیند توانمندسازی قرار گیرند، افزود: برنامه عمل 10 ساله سازمان همکاری‌های اسلامی OIC برای پیشرفت زنان که بیانگر تعهدات کشورهای عضو در برخورد با مشکلات متعددی است که زنان مسلمان با آن مواجه هستند ترغیب کارآفرینان زن از طریق بهبود فرصت‌ها و دسترسی به زمین، بودجه،‌بازار، اطلاعات و آموزش،‌آی‌سی‌تی، شبکه‌سازی برای زنان و تشویق نهادهای مالی به تولید محصولاتی که مطابق نیازهای زنان باشد را مورد اشاره قرار داده است.

مولاوردی ادامه داد: همچنین در این برنامه عمل،  به راه‌اندازی یک مجمع برای شبکه‌سازی میان کشورهای عضو که به زنان کارآفرین حمایت‌های فنی جهت تقویت قدرت مدیریتی، بازاریابی و مهارت‌های فنی در حیطه کاری خود ارایه دهد توصیه شده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به مصوبه اجلاس هشت کشور اسلامی در حال توسعه D8 با موضوع توانمندسازی زنان روستایی در تشکیل صندوق مشترک اعتبارات خرد یا قرض‌الحسنه گفت: به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های مشترک زنان در جهان اسلام، استخراج راه‌حل‌ها و استراتژی‌های مناسب و کارا جهت توانمندسازی زنان با راهبرد ترویج و توسعه فضای کارآفرینی و تعهد به لحاظ آن در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های امور زنان و خانواده‌ کشورهای عضو و همچنین ارایه دستور کار و پیشنهادات راهبردی برای برنامه ده ساله جدید OIC در رابطه با رشد اقتصادی در پرتو کارآفرینی زنان با چشم‌انداز روشن و واقع‌بینانه می‌تواند پاسخی در خور برای این سوال باشد.

مولاوردی اظهار داشت: بومی کردن الگوهای توانمندسازی، نگرش سیستمی به این موضوع و شفافیت و صراحت آن می‌تواند این مسیر را در هر جامعه‌ای هموار نماید.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به تغییر شرایط و وضعیت زنان در ایران تحت تأثیر تحولات داخلی و بین‌المللی گفت: نیاز اقتصادی خانوارها به درآمد زنان، پدیدار شدن الگوهای رفتاری و اجتماعی متفاوت از گذشته در بین جوانان، قرار گرفتن کشور در موقعیت و فاز پنجره جمعیتی، افزایش میزان حضور زنان در مراکز علمی و انتظار و تمایل آنان به مشارکت در بازار کار، از یک طرف موجبات این امر را فراهم ساخته که اشتغال زنان از سطح موضوعات فاقد اهمیتی به سطح موضوعات کلیدی جامعه تغییر ماهیت دهد.

مولاوردی اضافه کرد: از طرف دیگر با توجه به فضای عمومی اشتغال در کشور و دشواری‌ها و محدودیت‌های جذب زنان در بخش دولتی و خصوصی، عبور زنان از موانع و محدودیت های موجود نیازمند حمایت و مانع‌زدایی‌های دولت می‌باشد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ابتدای سخنان خود هدف نهایی توسعه را بهبود کیفیت زندگی انسانها و پیش نیاز توسعه مشارکت همه انسان‌ها دانست و گفت: توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای رشد انسان زمانی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که با یاری همه گروه‌های اجتماعی و برای همه آنان صورت پذیرد.

مولاوردی ادامه داد: از این‌رو مشارکت زنان در توسعه مورد توجه نظریه‌پردازان توسعه قرار گرفته است. این مشارکت در عصر حاضر که جامعه جهانی چاره‌ای جز خلق شیوه‌های نوین در مسیر توسعه پایدار ندارد و باید الگوی نوینی از توسعه را که بر مفهوم پایداری نیز منطبق باشد شکل دهد و قواعدی متناسب با این توسعه را تبیین نماید، اهمیتی دو چندان می‌یابد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: میزان شرکت زنان در مشاغل مدیریتی، حرفه‌ای و تکنیکی و همچنین معرف قدرت مالی زنان نشانگر اهمیت فعالیت اقتصادی زنان برای نیل به توسعه پایدار می‌باشند.

مولاوردی تصریح کرد: مشارکت حداکثری تمامی افراد جامعه اعم از زن و مرد در فرآیند توسعه تنها با کاهش و برچیده شدن نابرابری ها در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیک و نابرابری هایی که اساس و سرچشمه آن ها جنسیت است، محقق می شود و اینکه تمامی موانع موجود در این مسیر از سر راه برداشته شود و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و نهادینه شده در جوامع باید برای تحقق این هدف دستخوش تحولات اساسی شوند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۵
میز بانوان بخش مهربان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی