میز بانوان بخش مهربان (مهربان بانو)

۳۶ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

"مطالب برگرفته از سایت ایران زنان"

کارشناسان در گفت‌وگو با تهران امروز راه‌های حفظ کرامت زنان در خانواده و جامعه را بررسی کردند 

دین، ضامن حفظ کرامت زنان
 
جامعه، نهادهای اجتماعی و سیاست‌گذار باید وظیفه آموزش افراد را بر عهده بگیرند، اگر افراد این موضوع را یاد نگرفته و درک نکرده‌اند که نقش زن در جامعه مهم است باید به آنها آموزش داده شود، در این صورت است که افراد شاید بهتر بتوانند این موضوع را درک کرده و آن را در خانواده به‌فرزندان آموزش دهند ...
 
اگر زن در خانواده و جامعه به معنای کامل آنطور که قرآن کریم فرموده انسان دیده شود، رابطه زن با دیگری اعم از همسر، پدر و مادر، افراد جامعه و... رابطه‌ای انسانی است و زبانش زبان سلطه نخواهد بود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۱:۰۲
میز بانوان بخش مهربان

6مورد از نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی

حمید حبشی، کارشناس حوزه خانواده درباره نقش زن در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به «وطن‌امروز» می‌گوید: خط مقدم اقتصاد مقاومتی، زن است چراکه مردان همواره در تلاش هستند تا نیازها و خواسته‌های زنان را محق کنند، بنابراین اگر خانم خانه با تغییر نگرش و ذائقه خانواده بتواند مدیریت اقتصادی سالمی را پیاده کند مرد هم به تبع آن مدیریت می‌شود.

کالای ایرانی کلاس نداره!

نهادینه‌کردن مصرف محصولات داخلی از مهم‌ترین نقش‌های زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی است که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی کریمی با بیان این مطلب می‌افزاید: برای اینکه به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم لازم است با فرهنگسازی خرید محصولات داخلی را ارجحیت بخشیم. به باور کریمی، از آنجا که خانم‌ها برای خرید منزل تصمیم‌گیرنده نهایی هستند و دوران مردسالاری مدت‌هاست به پایان رسیده است، لازم است تا با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ذهنیت به وجود آمده درباره کالاهای خارجی را تغییر دهیم.

وی می‌گوید: در حال حاضر خرید کالای خارجی کلاس دارد و همه خانم‌ها اگر قرض هم کنند وسایل خارجی تهیه می‌کنند. خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه از بانک و آشنایان وام می‌گیرند تا از پس هزینه گزاف خرید کالای خارجی بر‌آیند. اگر این دیدگاه تغییر کند و به قول معروف کالای داخلی مد شود، هم خانواده کمتر دچار دردسر می‌شود و هم‌اینکه به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر می‌شویم.

تنوع؛ بلای جان زن ایرانی

این در حالی است که محسن ایمانی از کارشناسان اجتماعی معتقد است تنوع‌طلبی و زنان از مهم‌ترین دلایل نا‌بسامان شدن وضعیت اقتصاد خانواده‌ها و به تبع آن جامعه است. ایمانی در این باره می‌افزاید: هستند خانم‌هایی که از یک لباس دوبار استفاده نمی‌کنند یا در میهمانی‌ها باید چند ‌جور غذا طبخ کنند و از آن بد‌تر اینکه باید به دلیل ایجاد تنوع مبلمان و دکوراسیون خانه را تغییر دهند و یخچال فریزر معمولی باید به یخچال سایدبای‌ساید تغییر کند. به گفته این کارشناس، تداوم این تنوع‌طلبی‌ها بلای جان اقتصاد ما شده و اگر این زیاده‌خواهی‌ها برطرف شود آسایش در خانواده و جامعه ایجاد می‌شود چرا که هم هزینه این تغییرات تحمیلی بسیار گزاف است و هم‌اینکه برای تامین این لوازم از کشور ارز خارج می‌شود که به اقتصاد ملی خسارت می‌زند.

کیفیت‌بخشی اوقات

اما فهیمه قبیتی، روانشناس و کارشناس خانواده در این باره می‌گوید: در جامعه کنونی ما زنان هم در خانه مدیر هستند و هم‌اینکه در جامعه به فعالیت و نقش‌آفرینی مشغول هستند بنابراین در هر دو عرصه دارای وظایف و مسؤولیت‌هایی هستند که می‌تواند اقتصاد خانواده و جامعه را تعالی بخشد.به باور قبیتی، هم‌اکنون که وضعیت اقتصادی جامعه دچار تغییراتی شده و لزوم تغییر این شرایط به جامعه اعلام شده است، لازم است مادران مواردی را مدنظر قرار دهند تا ضمن رضایتمندی اعضای خانواده اهداف اقتصاد مقاومتی هم محقق شود. این کارشناس می‌افزاید: اگربه عنوان نمونه، در گذشته خانواده‌ای توان دوبار سفر در سال را داشت اما در حال حاضر به‌دلیل شرایط اقتصادی به وجود آمده این قدرت را از دست داده و نمی‌تواند رضایت افراد را فراهم آورد که نقش مادران بیشتر احساس می‌شود. وی می‌افزاید: در چنین شرایط وظیفه زنان ارتقای کیفیت اوقات است. یعنی مادر خانواده باید با تغییری که در شیوه انجام سفر ایجاد می‌کند و با تدابیری مانند اقامت در اماکن ارزان‌تر یا طبخ چند وعده غذا و رفتن یک بار به رستوران هزینه را مدیریت کرده و با ایجاد فضایی شاد خانواده را راضی نگه دارد.

تعمیر را جایگزین تغییر کنیم

 قبیتی اظهار داشت: از دیگر وظایف مادران نهادینه‌کردن فرهنگ تعمیر به جای تغییر است. وضعیت فعلی خانواده‌ها به‌گونه‌ای تغییر یافته که به محض ایجاد کوچک‌ترین خللی در وسایل منزل باید سریع جایگزین شود در صورتی که می‌توان با یک‌صدم هزینه آن را تعمیر و دوباره استفاده نمود.
نقش پررنگ زنان شاغل در اقتصاد مقاومتی

به گفته این کارشناس، زنان شاغل هم باید در نحوه اداره خانواده خود تجدیدنظر کرده و شرایط اقتصادی را در نظر بگیرند. به این معنی که بیشتر مادرانی که شاغل هستند مجبور به پرداخت هزینه مهد فرزندان، خرید غذا از خارج از منزل یا پرداخت هزینه نظافت محیط زندگی به دلیل نداشتن وقت هستند، بنابراین چیزی از درآمدشان باقی نمی‌ماند. وی خاطرنشان کرد: اکنون که توجه به اقتصاد مقاومتی مد نظر است باید زنان شاغل روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را مدیریت کنند تا در طول هفته از پرداخت هزینه‌های بیهوده جلوگیری شود. به عنوان نمونه می‌توانند در روز جمعه هم برای نظافت منزل برنامه‌ریزی کنند و هم‌اینکه غذاهایی را که ماندگاری بالاتری دارند بپزند و برای مصرف هفتگی خانواده آماده نگه دارند.

وی بااشاره به نقش پس اندازهای زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی،تصریح کرد:زنان با وارد کردن

پس انداز خود در چرخه تولید می تواند گام بسیار بزرگی در جهت اقتصاد مقاومتی بردارند چرا که سرمایه گذاری در تولید یک بحث مهم واساسی است.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد:زنان با تبدیل سرمایه های خود و ورود به چرخه ی تولید؛می توانند نقش موثری در به راه انداختن این چرخه داشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۰:۱۸
میز بانوان بخش مهربان

  

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده: به قوه قضاییه پیشنهاد داده‌ایم که در شروط ضمن عقد به جای مهریه، بیمه زنان خانه‌دار در نظر گرفته شود.

"برگرفته از سایت معاونت امور زنان و خانواده"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۴:۲۵
میز بانوان بخش مهربان

 

معاون مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بانوان در ۵ استان کشور طی دهه فجر امسال خبر داد.


"برگرفته از سایت معاونت امور زنان و خانواده"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۴:۲۴
میز بانوان بخش مهربان

 


 مولاوردی بر تدوین و عملیاتی کردن برنامه جامع توسعه امور زنان روستایی از طریق همکاری شبکه ای، هم اندیشی و همگرایی بین دستگاهی تاکید کرد.

"برگرفته از سایت معاونت امور زنان و خانواده"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۴:۲۳
میز بانوان بخش مهربان

مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج وزارت جوانان:

مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: عدم شناخت و آگاهی زوجین از مسائل بعد از ازدواج و سطحی نگری به زندگی زناشویی و کوچک شمردن مشکلات باعث شده تا بیش از ۳۰ درصد طلاق ها در سال اول ازدواج اتفاق بیفتد.

"برگرفته از سایت ایران زنان "

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۴:۲۱
میز بانوان بخش مهربان

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛[نور/۳۱] و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‏ خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید.»

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۴:۱۰
میز بانوان بخش مهربان
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس آخرین وضعیت لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل را تشریح کرد.
 


"برگرفته از سایت ایران زنان "
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۱۴:۲۷
میز بانوان بخش مهربان


 



به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

نمایشگاه تازه های کتاب از تاریخ93/08/17 لغایت 93/08/30 در کتابخانه

عمومی بوستان دانش مهربان دایر می باشد .علاقمندان جهت بازدید از

نمایشگاه می توانند از ساعت 9/5 صبح الی 17 بعد از ظهر برای بازدید به

کتابخانه مراجعه نمایند.


بازدید برای عموم آزاد است.

**همچنین عضویت در کتابخانه برای عموم در زمان برپایی نمایشگاه رایگان است.**

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۱۰:۱۰
میز بانوان بخش مهربان

دبیرکارگروه تخصصی سند ملی مشاوره ازدواج به تشریح مراحل مختلف طرح ملی همسان‌گزینی از جمله ارجاع به مشاور و بسته‌های آموزشی آن پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۰۹:۱۸
میز بانوان بخش مهربان